общие рассуждения мысли и ссылки по миру

1063 сообщения в этой теме

Опубликовано: (изменено)

https://www.protivogaz-respirator.ru/article/istoriya-protivogazov-v-modelyah/

 

https://vk.com/@vlp_minsk-shlem-maski-sovetskih-protivogazov-poslevoennogo-perioda

 

Изменено пользователем Рюрик

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Samolot_rolniczy

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Agrolotnictwo_w_Polsce

 

Po pionierskim praktycznym wykorzystaniu samolotów w celu ochrony roślin w 1916 roku w Stanach Zjednoczonych, pierwsze doświadczenia przeprowadzono w Polsce już w 1925 i 1927 roku nad polskimi lasami oraz uprawami buraków cukrowych z wykorzystaniem samolotów wojskowych wyposażonych w urządzenia opylające[1].

Pierwszy eksperyment podjęto 13 lipca 1925, kiedy to podjęto próby zwalczania szkodników leśnych (strzygoni choinówki i barczatki sosnówki) w nadleśnictwie Mścin koło Nowego Miasta Lubawskiego. Wykorzystano do tego zmodyfikowane samoloty bombowe Breguet 14 i Potez XV, wyposażone w aparatury opylające. W kabinie Bregueta, pilotowanego przez por. pil. Karola Fiałkokwskiego i por. obs. Tadeusza Krajewskiego[2], zainstalowano zbiornik na 100 kg chemikaliów sypkich, a po bokach kabiny Poteza dwa zbiorniki po 50 kg. Urządzenie rozpylające działało na zasadzie ciśnienia pędu powietrza. Próby na Potezie podjęto 10 czerwca, a na Breguecie 13 lipca 1925. Kolejne próby zwalczania szkodników leśnych przeprowadzono w 1927 roku, używając tym razem przystosowanego ciężkiego dwusilnikowego bombowca Farman F-68BN4 Goliath, ze zbiornikami na 500 kg proszku.

Po raz pierwszy próby opylania upraw podjęto w sierpniu 1927 – wykorzystano wtedy samolot Breguet 14 ze zbiornikiem na 250 kg chemikaliów do opylania w Lesznie koło Błonia plantacji buraków cukrowych zaatakowanych przez grzyb. Pomimo jednak tych prób, zabiegów agrolotniczych w Polsce na większą skalę przed II wojną światową nie prowadzono.

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Ogólna konstrukcja pojazdu była bardzo prosta. Szkielet kabiny i skrzynię ładunkową wykonano z drewna. Resztę trzyosobowej kabiny pokryto stalowym korpusem. W podobny sposób skonstruowano powojennego Lublina 51 produkowanego na licencji GAZ-a. Ursusa osadzono na ramie, a zawieszenie stanowiły resory półeliptyczne, bez amortyzatorów.

Bębnowe hamulce samochodu działały na koła tylne, a hamulec ręczny blokował wał napędowy. Były to typowe rozwiązania dla samochodów z pierwszej połowy lat 20. Silnik montowany w Ursusie A to czterocylindrowa, dolnozaworowa jednostka o pojemności skokowej 2873 ccm i mocy 35 KM. W późniejszym modelu A-30 motor wzmocniono do 40 KM. Prędkość maksymalna maszyn wynosiła 60 km/h, a spalanie 21 l/100km.

Общая конструкция автомобиля была очень простой. Каркас кабины и грузовой отсек выполнены из дерева. Остальная часть трехместной кабины была закрыта стальным корпусом. По аналогичной схеме был сконструирован послевоенный «Люблин 51», выпускавшийся по лицензии ГАЗа. Урсус устанавливался на раме, а подвеска состояла из полуэллиптических рессор без амортизаторов. Барабанные тормоза автомобиля действовали на задние колеса, а ручник блокировал приводной вал. Это были типичные решения для автомобилей первой половины 1920-х годов.Двигатель, установленный на Ursus A, представляет собой четырехцилиндровый нижнеклапанный агрегат объемом 2873 куб.см и мощностью 35 л.с. В более поздней модели А-30 мощность двигателя была увеличена до 40 л.с. Максимальная скорость машин составляла 60 км/ч, а расход топлива — 21 л/100 км.

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Dane dla samochodu ciężarowego Polski Fiat 621 L:

  • Nadwozie: ciężarowe drewniano-stalowe, z drewnianą skrzynią ładunkową krytą brezentową opończą, osadzone na ramie wykonanej z kształtowników o profilu ceowym
  • Silnik: typu Fiat 122B (PZlnż. 367) gaźnikowy, 6-cylindrowy, rzędowy, czterosuwowy, dolnozaworowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu napędzający koła tylne
  • Średnica cylindra x skok tłoka (pojemność skokowa): 78 × 103 mm / 2952 cm³
  • Stopień sprężania: 5.1:1
  • Sprzęgło: suche, wielotarczowe
  • Skrzynia biegów: o 4 przełożeniach do jazdy w przód i biegu wstecznym
  • Zawieszenie:
    • przednie: oś sztywna, półeliptyczne resory piórowe, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe
    • tylne: oś sztywna, półeliptyczne resory piórowe, gumowe odbojnice
  • Hamulce: mechaniczne, bębnowe na 4 koła, hamulec ręczny, mechaniczny na wał napędowy
  • Ogumienie: polska opona Stomil 9,00 x 20", (na osi tylnej koła bliźniacze)
  • Długość /szerokość / wysokość pojazdu – 5780 / 2070 / 2620 mm
  • Rozstaw osi: 3650 mm
  • Masa własna:
    • podwozia: 1655 kg,
    • pojazdu: ok. 2350 kg,
  • Prędkość maksymalna: 50-55 km/h
  • Zużycie paliwa: 24-25 l/100 km

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

https://businessinsider.com.pl/finanse/fiat-przezywa-trudne-chwile-tak-wygladala-ponad-100-letnia-historia/vmj3n3v

 

21 września 1931 r. dyrekcja Państwowych Zakładów Inżynieryjnych (PZInż.) i dyrektor Inspektoratu Fiata na Europę Środkowo-Wschodnią podpisali umowę, która zakładała, że przez dziesięć lat z linii produkcyjnych fabryki będzie zjeżdżać dziesięć samochodów dziennie. To jedna z pierwszych w historii umów, w której turyńska firma przekazała zagranicznemu partnerowi licencję na produkcję samochodów. Na mocy tej umowy, trwającej aż do II wojny światowej, zostało wyprodukowanych kilka modeli marki Fiat: 508/III (zwany "Junakiem") i 518 "Mazur" oraz pojazdy użytkowe 621 L i R, 618, a także cała seria modeli pochodnych na użytek cywilny i wojskowy.

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Опубликовано:

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение
Поделиться на других сайтах

Создайте учётную запись или войдите для комментирования

Вы должны быть пользователем, чтобы оставить комментарий

Создать учётную запись

Зарегистрируйтесь для создания учётной записи. Это просто!


Зарегистрировать учётную запись

Войти

Уже зарегистрированы? Войдите здесь.


Войти сейчас